Wednesday, October 5, 2011

Chocolate-dipped Ice Cream

Bulan lepas Unilever (Malaysia) Holdings Sdn Bhd melancarkan produk baru Magnum ice cream yang disaluti Belgian chocolate...Ice cream ini memang popular kerana gabungan creamy ice cream dan salutan coklat memang secocok dan pasti memberi kepuasan pada yang memakannya.



Jika keluarga anda gemarkan ice cream yang disaluti coklat bolehlah cuba buat ala ice-cream magnum..senang aje..

1) Buat homemade ice cream seperti resipi.. Easy Homemade Ice cream yang diberi dahulu. Pada yang tidak gemar ice cream yang berlemak tinggi boleh ubah sedikit resipi seperti berikut dengan mengantikan 30% kandungan whipping cream dengan low fat milk.



Ammar cukup suka makan strawberry ice cream yang mama buat!!


2) Campuran ice cream dibubuh ke dalam bekas empat segi yang tidak terlalu dalam supaya ia mengeras sekata. Biarkan ia mengeras semalaman.



Strawberry ice cream yang dibuat mengunakan MEC3 strwaberry paste


3) Setelah betul-betul beku, keluarkan ice cream dari bekas dan potong mengikut bentuk yang anda gemari..Setelah dipotong perlu di simpan di dalam freezer seketika untuk pastikan ice cream tidak mula mencair.


Vanilla ice cream yang dibuat mengunakan MEC3 french vanilla paste (1 1/2 tsp instead of 40 gm fruit paste)


4) Cairkan coklat couverture dan kemudian sejukkan ke suhu bilik (Ingat ..tak payah temper hanya cairkan saja). Kemudian campurkan sedikit minyak sayuran yang tidak berbau..(2 tsp minyak sunflower to 200 gm couverture). Untuk salutan coklat pastikan anda mengunakan couverture dan bukan compound kerana untuk memastikan coklat tersebut boleh mencair bila suhunya mencecah pada 17°C (jika guna compound coklat tidak boleh mencair pada suhu yang rendah..ini akan mengakibatkan coklat rasa macam lilin). Fungsi minyak sayur hanyalah untuk merendahkan takat kelikatan coklat supaya mudah menyaluti ice cream dan hasil salutan tidak terlalu tebal. Couverture yang telah dicampur minyak sayur ini tidak boleh digunakan lagi untuk buat coklat praline..jadi pastikan anda buat dalam kuantiti yang perlu saja..Pemilihan jenis couverture perlu disesuaikan dengan flavor ice cream yang hendak disalut..eg strawberry sesui mengunakan milk dan white couverture sementara vanila sesui dengan milk dan dark couverture. Pada yang ada Belgian chocolate boleh guna untuk dapat rasa macam ice cream magnum!





5) Untuk memudahkan proses pencelupan, ice cream yang telah dipotong dicucuk dengan lidi pencungkil gigi.





6) Proses pencelupan perlu dilakukan dengan cepat kerana coklat akan mula mengeras bila tersentuh ice cream yang sejuk. Setelah dicelup boleh susun atas penutup plastik. Bekukan semula ice cream yang telah disalut coklat di dalam freezer untuk beberapa jam sebelum anda nikmati..Lidi tersebut boleh dibuang atau dibiarkan saja...






Nikmatilah homemade chocolate-dipped ice cream!!!



0 comments: