Sunday, March 27, 2011

Art of Making Simple Cakes

Pada anda yang gemar makan kek sudah tentu pernah membeli kek-kek seperti dibawah ni. Mana tak teruja bila tengok potongan kek yang berlapis-lapis dan dihias cantik lagi pula nama yang diberi canggih-canggih (Noisette adalah hazelnut dalam bahasa Peranchis)..harganya pun boleh tahankan!...




Kalau nak buat kek yang canggih macam yang dibuat oleh professional chef mungkin leceh dan perlu kepakaran. Tapi kalau nak buat macam ala kek tersebut taklah susah sangat, cuma perlu be creative saja. Apa yang saya buat adalah..

1) Kek bahagian bawah ini saya hanya guna kek mentega yang saya beli kat pasaraya, murah dan senangkan (Pada yang selalu buat kek bolehlah gunakan lebihan kek yang dipotong). Kek yang dibeli dipotong setebal ~1 cm dan disusun dalam loyang empat segi kosong (tiada dasar). Untuk menutup dasarnya gunakan sekeping pinggan rata atau pengalas kek.



atau untuk lebih lebih mudah gunakan susun potongan kek setebal ~1 cm di dalam Decoflex Silicone mould berbentuk empat segi seperti gambar di bawah..




2) Lapisan tengah ini adalah campuran milk chocolate couverture yang hanya dicairkan, hazelnut paste dan paillete feuilletine. Jadi lapisan ini lembut, manis, crunchy dan berperisa hazelnut (barulah kek ni boleh dinamakan "Gateau de Noisette"). Kenapa guna couverture dan tidak compound..kerana nak lebih sedap..he..he..! sebabnya adalah kerana kek ini akan dimakan dalam keadaan sejuk (chill kek), jadi kalau untempered couverture kalau disimpan dalam peti sejuk keras, tapi bila keluar dan berada pada suhu bilik ia akan mencair (ini tidak berlaku pada compound)...sebab tulah kalau nak buat praline mengunakan couverture ini perlu di"temper".

Basic resipi praline feuilletine (given by Chef Jean Marc):
42.5% milk choc couverture yg hanya dicairkan
35% hazelnut paste
22.5% paillete feuilletine


Berapa tebal yang dibubuh ikut anda punya cita rasa..kami hanya buat ~1 cm juga




3) Lapisan atas ini anda boleh cuba berbagai resipi: ais krim, chocolate mousse dan cheese cake. Ini contoh ais krim (ais krim yang dibeli di pasaraya) yang telah lembut dan dipaipkan atas hazelnut layer. Kalau ais krim, kek ini perlu di letak di freezer semalama.





Ini pula contoh lapisan atas yang mengunakan basic resipi chill cheese cake seperti yang pernah kami kongsi dahulu: Mini Oreo Cheese cakes . Untuk resipi kali ini kami guna MEC3 passion fruit kerana nak jadikan cheese cake ini berperisa masam sedikit supaya dapat balancekan rasa manis lapisan kek mentega dan hazelnut layer tu. Kek ini perlu di biarkan dalam chiller semalaman.


250gm Philadelphia Cream Cheese
130gm Coklat Compound Versa White (SICAO)
1/2 biji lemon (ambil jusnya)
3 tsp MEC3 passion fruit




Versi lain untuk lapisan atas adalah chocolate mousse . Masa saya attend training kat Callebaut Chocolate Academy, Chef Jean Marc ada ajar buat Croustillant Chocolat yang mana lapisan bawah kek ini adalah cocoa biscuit, lapisan tengah praline feuilletine (resipinya di atas) dan lapisan atas chocolate mousse. Gambar kat bawah ni chocolate mousse yang sedang dilapiskan atas praline feulletine.. kek yang dibuat hari tu sikit punya besar cukup untuk jamu staff kilang Callebaut!


Resipi chocolate mousse (given by Chef Jean Marc)
30% Callebaut Single origine Venezuela (72% cocoa content)
8% milk
12% praline paste
50% Heavy cream (36% fat)

- Panaskan susu dan kemudian letak coklat dan dibiarkan cair. Tambah praline paste
- Whip krim sampai soft peak saja. Kemudian camparan pada coklat cair tadi.




Saya bila buat mousse lebih suka ikut resipi Jacques Torres sebab lagi mudah (ref: A year in Chocolate by Jacques Torres, pg 82). Kek yang atasnya mousse juga perlu dibiarkan dalam chiller semalaman sebelum dinikmati.

Di bawah ini contoh kek-kek mudah kami:

Ice cream cake with crunchy layer
(hiasan atas hanyalah buah strawberry)



Passion fruit Cheese cake with crunchy layer
(hiasan atas hanyalah sebuk koko, sedikit vanilla ganache dan dark choc Sicao)



Chocolate Mousse with crunchy layer
(hiasan atas hanyalah sebuk koko)



Selamat mencuba...Bon Appetit!

.

3 comments:

subhanallah.. simple semuanya, tapi sangat cantik! :)

after letak praline feulittine tu..kene masuk ovan ?

Kek ini adalah chilled kek, hanya perlu sejukkan dlm peti sejuk.