Monday, April 4, 2011

Chocolate Painting




Pada anda yang gemar seni lukis tentu kenal lukisan di atas - Vincent van Gogh's SUNFLOWER. Sebenarnya gambar diatas bukan original work Van Gogh, tapi adalah replica yang dibuat mengunakan chocolate. Chocolate painting ini di buat oleh Jean L. Zuan dari Pennsylvania, USA. Bermula sebagai pelukis biasa yang mengunakan oil paint on canvas, tapi berjaya mengabungkan minat melukis dan pengunaan coklat kerana beliau adalah generasi ketiga yang juga mengusahakan Candy store - Wertz Candies, di Lebanon, Pennsylvania.

Menurut beliau chocolate painting yang dihasilkan untuk pihak museum atau orang perseorangan adalah untuk tatapan dan bukan untuk dimakan (tapi selamat untuk dimakan)..menurut beliau: "How long will they last? If properly stored, in a non-fluctuating temperature of 68°F or less and not exposed to sunlight, heat, hungry dogs, or humans, it should last many years. I have one regular client that has had her "Mona Lisa " for 9 years (source: http://www.wertzcandy.com/chocolate/about.html)

Kalau nak tengok cara beliau menghasilkan lukisan coklat Mona Lisa bolehlah ke web beliau: http://www.wertzcandy.com/chocolate/makingmona.html


Ini pula adalah video oleh Lee Perrota dari Chocolate Lady tentang chocolate painting di mana menurut beliau boleh di hantar ke seluruh dunia!




Seperti kata beliau chocolate painting ni tak ramai yang buat, jadi pada anda yang memang ada bakat melukis bolehlah cuba chocolate painting pula, manalah tahu anda boleh jadi the 1st Malaysian chocolate artist yang terkenal satu hari nanti..

0 comments: