Monday, April 8, 2013

Healthy Chocolate syrup

Sekarang ni sudah banyak jenama minuman sihat yang berasaskan koko di pasaran.  Ada yang mahal dan ada yang reasonable, begitu juga dengan "claim" yang di gunakan.  Walau bagaimanapun kita sebagai penguna perlu bijak memilih.  Kebanyakan produk tersebut dalam bentuk serbuk, hanya perlu campurkan dalam air panas.  Di sini kandungan gula, jenis gula dan jenis susu yang digunakan mungkin menghadkan sesetengah penguna yang ada alahan dari memenafaatkannya.  Jika anda tergolong dalam golongan tersebut atau seorang  penguna yang prihatin terhadap kandungan bahan yang digunakan anda boleh buat your own homemade healthy chocolate syrup yang boleh anda gunakan dalam membuat susu coklat atau sos tambahan pada dessert seperti ice-cream, waffles etc.

Di sini saya akan kongsikan resipi healthy choocolate saya di mana pemanis yang digunakan adalah gabungan madu dan gula biasa.  Resipi asal chocolate syrup ini saya tengok kat blog Chef Eddy dan seperti biasa saya olahkan untuk memenuhi citarasa keluarga saya...less sweet but healthy sweet!



Resipi

125 gm gula
125 gm madu
250 gm air
75 gm serbuk koko
secubit garam
secubit serbuk kayu manis (boleh ganti vanilla atau tak payah tambah apa-apa perasa)

Cara
1) Masukkan kesemua bahan dan panaskan sambil dikacau sehingga mendidih sebentar.
2) Masukan dalam bekas setelah sejuk (suggestion...botol yang mudah dipicit).  Simpan dalam peti sejuk untuk tahan lama...


Resipi susu coklat....Tambahkan sedikit chooclate syrup kedalam susu yang sejuk atau yang panas...berapa banyak..ikut takat kemanisan yang anda inginkan.  Susu boleh fresh milk atau powder milk (susu lembu, kambing, soya etc...)

Susu coklat yang dibuat boleh disimpan dalam bekas recycyle susu commercial.....senang aje untuk anak-anak minum bila balik dari sekolah!



Selamat mencuba!

.

0 comments: