Sunday, November 15, 2009

Mango 'Water' Ganache Praline

Ganache secara traditionalnya bermaksud krim coklat (cream ganache) dimana bahan asas adalah krim dan coklat dan diperisa dengan paste kekacang atau buah-buahan. Sekarang terdapat beberapa variasi ganache yang mengunakan cecair selain daripada krim, sebagai contoh:
  1. Butter ganache - campuran mentega dengan coklat
  2. Egg ganache - campuran sos vanilla dengan coklat
  3. Water ganache - campuran air dengan coklat
Disini saya sertakan satu resipi praline yang saya telah buat mengunakan water ganache berperisa mango...resipi ini sesuai jika anda ingin mengurangkan peratusan lemak didalam coklat...




Resipi mango water ganache Mas Des Fontaine Homemade Chocolate:

30 gm air
30 gm golden syrup (light corn syrup atau madu)
20 gm MEC3 mango paste*
150 gm coklat putih (couverture atau compound)

Cara:
1. Panaskan air dan golden syrup secara double boil atau atas air panas. Kemudian tambahkan mango paste. Kacau hingga sebati, baru campurkan coklat putih yang telah dicincang.
2. Sejukkan ganache sebelum diisi kedalam kelonsong coklat (chocolate shell). Kelongsong coklat boleh dibuat mengunakan coklat susu atau coklat hitam (compound atau couverture)...tapi untuk lebih berkhasiat gunakanlah coklat hitam.

Tip:
Resipi ini juga boleh boleh dipelbagai dengan mengantikan pes MEC3 yg lain seperti strawberry paste

*Ini adalah gambar MEC3 mango paste yang saya guna....produk ini boleh dibeli di Onlineshop saya. Untuk pengetahuan semua produk ini adalah produk import dari Itali yang biasanya digunakan dalam industri aiskrim dan pastry di Malaysia. Produk ini dibuat mengunakan buah-buahan, gula, bahan perisa dan perwarna daripada tumbuh-tumbuhan (natural), TIDAK mengandungi alkohol dan produk daripada haiwan ...

Saya juga menggunakan paste ini untuk membuat Lassi (yogurt drink) dan cheese cake .....

2 comments:

salam kak rahimah,
nak tanya. cemana nak buat lassi (yogurt drink)? flavour apa pun takpe. saya suka strawberry. tq ya kak.
-najah-

assalamualaikum.. puan, saya mohon halal ilmu saya belajar dari resepi puan ni, saya jadikan punca pendapatan sampingan... minta halal puan... terima kasih..:)