Monday, August 27, 2012

Lemon Poppy Seed Praline

Diam tak diam dah seminggu lebih kita berhari raya..tapi masih tidak terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari raya pada semua pengunjung blog...Pada yang mengemar chocolate, chocolate apa yang anda nikmati raya ini?  Ada yang special tak? Kalau ada bolehlah berkongsi resipi ya!  Raya tahun ini saya ada mencuba beberapa resipi baru, ini salah satu daripadanya : Lemon Poppy Seed Praline.  Dah lama saya ingin mencuba membuatnya sebab saya memang suka kombinasi perisa masam lemon dengan kerangupan poppy seed.. Praline ini mengunakan konsep ganache yang dicelup (enrobed choc)


Resipi ganache (~30 biji)
150 gm couverture putih yang telah di"temper" (atau compound putih yang telah dicairkan)
25 gm jus lemon
25 gm golden syrup atau madu

1/8 tsp parutan lemon (saya guna parutan lemon yang telah dikeringkan..kalau nak guna yang fresh pun boleh)
1 tsp poppy seed


Cara:
1) Campurkan kesemuanya dan gaul sehingga sebati...(pastikan suhu semua bahan berada pada suhu bilik ~30°C).
2) Isi sedikit coklat untuk meliputi bahagian bawah bekas yang akan digunakan untuk mengeraskan ganache (sebagai base untuk memudahkan proses memotong dan enrobe).  Keraskan di dalam peti sejuk sebentar.  Setelah keras barulah isi ganache.  Keraskan ganache di dalam peti sejuk beberapa jam sebelum boleh dipotong mengikut bentuk cita rasa sendiri.



3) Enrobe mengunakan couverture hitam yang telah di"temper".  Chocolate boleh dihias mengubakan parutan lemon yang telah dikeringkan. Keraskan di dalam peti sejuk...setelah jadi bolehlah dinikmati bersama keluarga...




Selamat Mencuba!

0 comments: