Thursday, October 27, 2011

Roselle with Oats Lollichoc

Salah satu tanaman yang banyak ditanam di rumah saya ialah pokok roselle kerana ia mudah tumbuh dan sangat banyak kegunaanya..buahnya boleh dibuat juice, jam, perwarna etc; sementara daunnya boleh dijadikan sayur. Sebagai perwarna makanan roselle boleh menimbulkan warna merah keunguan bergantung kepada takat acidity makanan tersebut.



Ini contoh Apple/Roselle cake yang mengunakan resipi Apple Cake yg dikongsi dahulu di mana kandungan applenya dikurangkan sedikit dan diganti dengan roselle. Warna merah roselle menyerikan kek ini disamping menambahkan rasa kemasamannya.



Pengunaan roselle dalam membuat coklat juga boleh dipelbagaikan, sebagai inti (eg roselle pate de fruit) atau dibubuh terus dalam coklat. Untuk dibubuh terus ke dalam coklat, roselle ini mesti dalam bentuk kering samada dalam bentuk halwa yg kering atau serbuk. Di sini saya sertakan resipi coklat yang mengunakan serbuk roselle yang saya buat mengunakan roselle yang telah dikeringkan dan kemudian dikisar.

Resipi: Roselle with Oats Lollichoc (boleh juga kalau nak buat regular praline)

100 gm white choc compound
10 gm oats
1 tsp serbuk roselle

Cara:
1) Campurkan oats dan serbuk roselle ke dalam white choc compound yang telah dicairkan. Isi dalam mould lollipop

2) Keraskan dalam peti sejuk ~20 min dan kemudian boleh makan!




Coklat ini sesuai untuk anak-anak kerana penambahan oats dan roselle dapat menambahkan serat dalam makan, dan dapat mengurangkan rasa manis coklat putih. Cebisan kasar roselle dapat memberi corak yang menarik. Jika roselle kering ini dapat dikisar sehingga halus macam matcha green tea, ia boleh jadi natural perwarna merah/ungu pada coklat..tapi saya masih belum berjaya dapat kisarnya sehalus itu kerana pengisar kat rumah saya tidak canggih..



Ammar sedang menikmati lollichoc roselle with oats..yummy..yummy!


.

1 comments:

Woo. nampak sedap sekali. Boleh bagaikan door gift dan beri kepada tetamu dalam apa-apa jamuan saja.