Tuesday, October 23, 2012

Art of Making Assorted Chocolates

Jika anda disuruh membayangkan sekotak coklat buatan tangan yang diidamkan ..bagaimana rupanya...Assorted or Plain Chocolates?

Assorted Chocolates

Plain Chocolate - Sesuai untuk buat makan sendiri, semua orang dapat makan lebih dari satu!


Kalau saya.. assorted chocolate adalah image yang dalam fikiran (sedapnya dapat rasa berbagai jenis..melilih air liur) ..dan saya pasti ramai yang sealiran dengan saya.  Dalam bentuk hadiah, assorted chocolates memang attractive sebab itulah konsep ini digunakan oleh commercial chocolate company sebagai daya tarikan.  Saya rasa ia dapat memenuhi citarasa seseorang kerana "You first eat with your eyes!".

Membuat assorted chocolate dalam industri coklat memang perkara biasa dan tidak susah kerana sudah tentu mereka mempunyai coklat berbagai jenis dan flavour...tapi untuk homemade coklat ia agak terbatas dan leceh..imagine having to make more that 10 type of chocolates in one batch...pengsan membuat coklat..he..he..Saya hanya membuat berbagai-bagai jenis coklat dalam satu masa on occasion only.  

Untuk membuat assorted choocolate yang menarik kita perlu cuba gabungkan :
  1. Pengunaan semua jenis coklat asas..coklat hitam, susu dan putih.  
  2. Confection type- Molded, enrobed dan cluster
  3. Jenis filling - Nuts, dried fruit, ganache filling, gianduja etc
  4. Decoration type - transfer sheet, structure sheet, glitering powder etc..

Setelah ambil kira gabuangan di atas kita perlu pastikan ada bahan-bahan yang diperlukan,  disamping tahu berapa banyak coklat yang hendak dihasilkan, berapa jenis patut ada dalam satu kotak etc..Sebab tu Planning is important! terutama jika kita guna couverture sebabgai coklat asasnya..kalau yang di"temper " tak cukup, kena temper lagi (leceh)..dan sequence of which confection yang patut dibuat dahulu juga kritikal  supaya suhu peti sejuk optimum untuk mengeraskan coklat couverture dan juga quality coklat terbaik semasa digunakan.

Ini langkah-langkah yang saya selalu buat:

1)  Selalunya jika saya perlu buat coklat lebih dari 7 jenis saya akan gunakan dark dan milk chocolate couvertures, tapi untuk coklat putih saya akan guna coklat compound.  Bilangan coklat mengunakan coklat susu sebagai coklat asas adalah lebih banyak berbanding coklat hitam dan putih.  Coklat hitam kebiasanya akan digunakan untuk kelosong coklat dan enrobed coklat kerana ia lebih keras dan stabil berbanding coklat susu.  Coklat susu lebih sesuai untuk buat solid coklat eg coklat with almond atau peanut butter crispy.

2) Untuk molded coklat saya akan mengunakankan bentuk mould yang berbagai shape dan ketebalan.  Untuk coklat solid mould yang digunakan tidak perlu tebal (kalau tebal sangat nanti teruk pula nak gigit).  Untuk coklat yang berinti lembut, bentuk bulat menjadi kegemaran saya sebab mudah untuk buat kelongsong dan mempunyai rongga yang luas untuk isi banyak inti!




3) Buat coklat cup (chocolate cuvette) the day before actual production coklat yang lain supaya pada hari tersebut hanya isi cup tersebuat saja...premade chocolate cuvette ini flexible untuk diisi soft-filling (roselle pate de fruit with gianduja) dan chocolate cluster.



4) Dalam membuat coklat yang banyak jenis, sequence jenis yang mana dibuat dulu penting...saya biasanya akan mulakan dengan membuat coklat mengunakan couverture sebab saya nak pastikan suhu peti sejuk kena optimum (kalau tak coklat boleh mengalami fat-bloom). solid dan kemudiannya chocolate with shell.  Akhir sekali coklat yang mengunakan compound putih..

5) Enrobed coklat yang paling mudah dibuat adalah dengan hanya menyalut biskut wafer..lepas tu hias guna transfer sheet atau structure sheet..




Setelah semua coklat siap..kena susun pula...menyusun coklat pun adalah satu kemahiran.  Saya biasanya hanya menyusun setiap jenis sekali untuk memudahkan pilihan..dan juga setelah penat membuat coklat nak cepat-cepat habis buat kerja susun yang mudah saja...he..he..




Agaknya yang mana satu yang hendak dicuba!




HOMECHOC assorted chocolates...not available in the store..only to those lucky to get it as a gift! But recipes available for you to try making it at home...Enjoy trying the recipes!

.

6 comments:

Salam Puan,

Sy terjumpa page Pn dan seronok membaca sebab banyak info tentang coklat. terima kasih atas perkongsian :)

Salam,

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog kami..

Salam, tolong PM saya quotation. TQ