Tuesday, October 18, 2011

Chocolate Crunchie Bits

Pada anda yang gemar makan snack bar mungkin mengenali coklat Cadbury Crunchie dan juga Nestle Violet Crumble. Pada yang tidak biasa, snack bar tersebut adalah gabungan konfeksi gula yang ringan dan berongga-rongga (light, rigid, sponge-like texture) dan disalut dengan coklat susu untuk menambah kesedapannya dan juga melindungi konfeksi gula itu dari meresap lembapan. Konfeksi gula ini dikenali dengan berbagai nama yang mengambarkan keadaan rongga-rongganya struktur gula tersebut: sponge candy, sponge toffee, honeycomb toffee.. etc.

Bahan asas membuat sponge candy ini adalah gula, corn syrup, madu dan soda bikabonate (setengah recipe juga mengunakan sedikit gelatine untuk mengkukuhkan struktur rongga-rongga gula tersebut. Sementara sebahagian resipi juga mengunakan cuka untuk mengaktifkan tidakbalas dengan soda bikabonate (acid/base reaction to release carbon dioxide).


Violet Crumble: From Australia!


Ini pula satu video yang menunjukkan cara pembuatan sponge candy ...saya tergelak bila tengok peralatan yang digunakan untuk memotong sponge candy tersebut!





Pada anda yang ingin mencuba membuat sponge candy bolehlah mencuba resipi yang diberi oleh Chef Peter Greweling dalam buku beliau Chocolate and Confection atHome. Dalam buku ini penerangan langkah demi langkah membuat sponge candy diterangkan dalam mukasurat 163 &164 sementara resipiny apada mukasurat 189. Saya sudah cuba resipi beliau (saya cuma membuat separuh resipi..dapat banyak sebab pengembangannya 3-4x ganda volume asal).





Sponge candy ini sangat sensitive terhadap faktor kelembapan..jika ia meresap kelembapan struktur rongga gula tersebut akan collapse dan jadi mampat..lama-lama gula tersebut mencair sebab itulah jika buat ia perlu disimpan dalam bekas yang kedap udara dan cara paling mudah untuk melindunginya ialah dengan menyalutinya dengan coklat. Disebabkan sponge candy ini di potong selepas konfeksi gula tersebut mengeras, keratan bentuknya tidak sekata kerana "brittle" atau senang pecah. Jadi jika kita hendak membuatnya sebagai praline yang kelihatan exclusive ia tidak sesuai, terutama jika praline-praline (molded chocolate) lain dalam kotak untuk dijadikan hadiah kelihatan cantik dan menarik.



Jadi bagaimana kalau kita nak buat praline mengunakan sponge candy tapi nak nampak canggih???Senang saja...cubalah buat resipi Chocolate Crunchie Bits ini.


Resipi:
200 gm milk choocolate couverture (atau compound)
100 gm dark chocolate couverture (atau compound)
30 gm sponge candy
15 gm almond nips (boleh bubuh atau tidak, ataupun ganti dengan kekacang lain & buah-buahan kering)


Cara:

1) Temper couverture milk dan dark chocolate atau cairkan coklat compound.

2) Masukkan sponge candy ke dalam plastik yang tebal dan kemudian seal (untuk melindungi sponge candy dari meresap lembapan).



3) Kemudian hancurkannya (jangan terlalu halus, nanti tak dapat rasa keadaan gula berongga tersebut)



4) Campurkan sponge candy yang hancur dan almond nips ke dalam coklat couverture yang telah ditemper...bubuh dalam mould. Keraskan dalam peti sejuk dan bila dah jadi demould dan nikmati...




Selamat mencuba!

.