Monday, September 19, 2011

Almond Dragees

Ada yang menanya saya samada boleh ke kita (homemade chocolate) buat panned chocolate (gambar di bawah) . Jawapannya, boleh jika kita ada panning machine (macam mesin putar simen) yang akan berputar sambil coklat dibubuh berterusan untuk menyaluti kekacang atau dried fruit. Pada anda yang ada kitchen aid bolehlah beli panning accessory seperti gambar di bawah.



Tapi pada yang tak ada panning machine macam saya boleh cuba buat coklat dragees macam yang diajar oleh Peter Greweling dalam buku Chocolates and Confections at Home (pg 226-227). Pada yang juga tidak ada buku ini boleh tengok blog Ched Eddy..Caramalized Almond.

Almond Dragees


Ini pula version almond dragees yang saya buat. Kerana malas nak buat caramalized almond saya hanya mengunakan honey roasted almond yang saya beli dari kedai.




Lepas to saya temper milk choc + dark choc couverture. Untuk menambahkan rasa lebih crunchy saya juga tambah paillete feuilletine. Kemudian masukkan segengam honey roasted almond ke dalam coklat.



Ambil satu per satu almond yang telah disalut coklat dan letak atas penutup plastik..kemudian sejukkan di dalam peti sejuk selama 10 - 15 min.





Lepas tu nikmatinya...saya tak salut dengan koko sebab koko dah habis ...




.

1 comments: