Thursday, March 3, 2011

Jean-Philippe Darcis - Chocolate Ambassador

Semalam saya berpeluang menghadiri demo "Tantalizing Desserts by Jean Philippe Darcis" di Callebaut Chocolate Academy. Chef Jean-Phillippe Darcis ialah salah seorang Callebaut's Chocolate Ambassador dari Belgium. Dalam demo tersebut beliau telah membuat beberapa desserts.



Kiri: October 97 (kenapa nama tersebut..kerana itulah masa resipi tersebut diilhamkan). Desert October 97 tu mengandungi beberapa lapisan -luar sekali adalah coklat mousse (coklat yang diguna untuk buat mousse tersebut adalah Callebaut Origine Mexico), bahagian tengah adalah hazelnut meringue dan praline mousse, dan bahagian bawahnya ditutup dengan chocolate biscuit.

Tengah: Macaron exotique..untuk macaroon beliau suka buat ikut Italian method sebab lebih chewy. Inti macaron tu adalah passion fruit mousse di bahagian luar dan bahagian dalamnya adalah dark chocolate mousse




** Teringin nak belajar buat macaron boleh belajar dengan Nomie di http://www.keklapis.com


Kanan: Aphrodite..Gabungan brownies di bahagian dalam (manis dan 'heavy'), lapisan luar adalah vanilla mousse (light) dan atas adalah passion fruit/caramel cream (sedikit masam)




Yang ini pula adalah chocolate madeleine, dapat rasa tapi beliau tak sempat ajar. Yang belakang tu adalah chocolate raspberry tart. Raspberry ganache yang dibuat mengunakan single Origine Madagascar kerana coklat ini ada fruity flavour jadi sesuai digabungkan dengan raspberry. Yang atas tart tu pula adalah raspberry pate de fruit (sedap!..teringat roselle pate de fruit saya)

Akhir sekali beliau buat praline..untuk semalam beliau hanya tunjuk buat caramel fleur de sel (mold dome yang berkilat). Sementara dua coklat lain tu ganachenya telah dibuat semalamnya kerana perlu dibiarkan 24 jam sebelum dipotong menggunakan guitar cutter.



Coklat bebentuk square tu ada dua lapisan inti- raspberry pate de fruit (yg juga atas tart tadi) dan cinnamon ganache (mengunakan Callebaut Dark Choc 811) ..



Coklat yang rectangular tu adalah sesame seed praline. Dalam resipi ni sesame seed tu di"caramalize" sebelum dicampur dalam campuran hazelnut paste dan Callebaut Milk Choc 823.



Yang menarik pada coklat ini adalah cara beliau menghasilkan lengkungan atas coklat tersebut..dimana hanya mengunakan straw minuman sahaja (bolehlah kita cuba...). Ketiga-tiga praline ni memang sedap..insya allah bila saya dah cuba buat, bolehlah saya kongsi resipinya (rajin-rajinlah menjengah blog saya!)



Resipi-resipi yang dikongsi semalam merupakan desserts yang juga dijual di kedai/outlet beliau. Sekarang ni jika anda ingin merasa desserts yang direka beliau tidak perlulah ke Belgium tapi boleh ke Singapura..di mana? The Shoppe at Marina Bay Sands (http: //www.darcis.sg)


.

1 comments:

klu professional buat coklat banding ngan sy siyes cam langit ngan bumi jer... huhuhu