Tuesday, March 6, 2012

Homemade chocolate - Apa persepsi anda?

Salah satu soalan yang gemar ditanya oleh orang yang baru kita kenal adalah awak kerja dimana? Seperti biasalah kalau kita berkerja, kita akan jawab kita berkerja di........... Jadi jika soalan ini ditujukan pada saya, saya akan jawab saya buat homebiz mengajar orang membuat homemade coklat. Dari perbualan tersebutlah saya dapat tahu tangapan atau persepsi mereka terhadap homemade coklat...ada yang positive dan juga negative.




Harga RM 130+ untuk 15 pieces (Sebiji ~RM 8)


Masih ramai orang yang tidak tahu membuat coklat, walaupun sekarang ini industri homemade coklat sudah mula bertapak. Jadi bila dengar homemade coklat..mereka macam "surprise" ia boleh dibuat di rumah. As usual lepas tu mereka akan tanya sedap ke? Rasa macam Cadbury ke? (Saya jawab..senang aje buat coklat dan sudah tentu lagi sedap dari Cadbury..Godiva pun kalah..just kidding..ha..ha..!!!) Pada yang enterprenal, infomasi tersebut insyaAllah boleh menarik minat mereka untuk cuba berkecempung dalam bisnes ini (Lagi menarik minat mereka jika kita berkongsi infomasi tentang harga sebiji coklat yang buat sendiri berbanding dengan yang di pasaran!)...Pada pengemar coklat pula ini peluang baik untuk tahu bagaimana nak buat coklat supaya boleh dapat makan coklat yang sedap-sedap. Pada yang sangsi tentang kehalalan coklat di pasaran, ini peluang baik untuk membolehkan mereka buat sendiri di rumah.

Yang bertanggapan negative pasal homemade coklat pula terbahagi pada dua kumpulan: (1) yang pernah makan homemade coklat yang tak sedap atau tidak setanding dengan coklat yang biasa mereka makan (Coklat Cadbury etc) dan (2) yang hanya makan coklat yang ada jenama saja..since homemade coklat tak da jenama..mereka anggap tak "quality".

Bagi saya pula kelebihan boleh membuat coklat sendiri ialah kita boleh olah coklat tersebut mengikut citarasa sendiri..isi kacang, buah-buahan, sayur (yang ini memang tak ada di pasaran), herba etc. Kelebihan homemade coklat juga ialah the chocolate is fresh (you can definitely smell the chocolate aroma)..not like those commercial product and delicious (MUST use good quality ingredients..bukan cooking coklat ya!)! Selalunya the weak point of homemade coklat berbanding dengan coklat dipasaran ialah part packaging...di sinilah anda patut usaha sikit untuk nampak macam "commercial product" jika kita jadikan homemade coklat kita sebagai hadiah atau untuk dijual..



















Anyway..each person is entitled to his or her opinion/perception.....so what is yours????

0 comments: