Tuesday, February 14, 2012

Carrot Lemon Chocolate

Anak saya Ammar is at the stage yang mana one day dia "big boy" dan hari yang lain "small boy". Pada hari yang dia "big boy" senang sikit dimana beliau pandai pakai baju sendiri, kemas toys sendiri, makan VEGETABLES etc. Pada hari yang dia claim to be 'small boy" semua benda kena tolong, yang paling susah tak nak makan VEGETABLES!. Jadi for those day menu masakan mesti mengandungi sayur yang dihancurkan eg spaghetti or pizza with vegetable pasta sos. I guess tentu ramai ibu-ibu yang mempunyai anak pra-sekolah juga menghadapi masalah yang sama. Tentu anda juga as cunning as me in coming out with recipes to "con" the kid to eat vegetable.



Kali ini saya ingin berkongsi resipi coklat yang mengunakan sayur dan buah...Carrot Lemon Choocolate. Carrot adalah sayur yang cukup versitile di mana ia boleh digunakan untuk masakan, minuman dan dessert. Minuman carrot susu boleh dikatakan terkenal kat Malaysia ni dan ia digemari ramai. Jadi konsep yang sama boleh kita gabungkan dalam pembuatan coklat. Dalam recipe ini carrot saya gabungkan dengan lemon untuk menaikkan rasanya sebab rasa carrot is "subtle". Coklat ini mengunakan gabungan fresh carrot and lemon jus dalam ganache, sementara untuk hiasan kelongsong coklatnya saya gunakan serbuk carrot dan lemon (Serbuk carrot dan lemon mudah daja untuk buat sendiri...keringkan dan kisar saja!)



Resipi (~20 biji standard praline mold eg seperti dalam gambar):

80 gm coklat putih (couverture atau compound)
25 gm carrot yang dikisar tanpa ditambah air
20 gm krimer sejat
1 tsp fresh lemon jus
120 gm coklat putih untuk kelongsong (couverture yg sudah ditemper atau compound)
sebuk carrot dan lemon (hiasan kelongsong)

Cara:
1) Panaskan krimer sejat secara double boil, kemudian tambahkan coklat putih. Kacau sehingga sebati
2) Tambahkan carrot yang telah dikisar dan lemon jus. Sejukkan sekejap di dalam peti sejuk untuk to "firm" ganache sebelum dipaipkan ke dalam kelongsong coklat
3) Pada coklat putih tambahkan sedikit serbuk carrot dan lemon. Buat kelongsong coklat. Letak ganache, tutupkan kelongsong coklat. Keraskan dalam peti sejuk.



Ha..ha.. Ammar tak tahupun isi coklat ni mengandungi VEGETABLE..sedap aje dia makan! Selamat mencuba!

.

0 comments: