Thursday, July 2, 2009

Menghias coklat mengunakan transfer sheet

Salah satu teknik yang biasa digunakan untuk membuat coklat candy ialah teknik pencelupan (enrobing). Teknik ini juga digunakan untuk mencelup biskut seperti almond london, atau manisan seperti korma, candy kelapa etc. Kebiasaanya setelah dicelup, ia akan dihiasi lagi samada mengunakan coklat yang berlain warna yang dicorakkan atasnya atau ditaburkan kekacang. Jika anda ingin memberi wajah yang lebih menarik atau 'professional look' pada celupan manisan atau biskut anda bolehlah mengunakan transfer sheet.

Apa itu transfer sheet? Transfer sheet ialah corak yang dibuat mengunakan mentega koko (cocoa butter) yang dicampur dengan perwarna yang boleh dimakan (edible colour) atas helaian acetate. Cara pengunaannya ialah potong mengikut size coklat yang hendak dicorakkan, letak bahagian yang kesat ( yg bercorak) pada manisan/biskut yang sudah dicelup pada coklat couverture yg sudah ditemper atau coklat compound yang sudah dicairkan seperti gambar dibawah ni.


Setelah itu simpan didalam peti sejuk untuk mengeraskan coklat. Setelah keras cabutkan kepingan acetate dan corak itu akan dipindahkan ke permukaan coklat seperti gambar di bawah ini. Transfer sheet ini juga boleh digunakan untuk menghiaskan kek jika anda mengunakan coklat.

Dari segi penjagaan transfer sheet ini lebih baik disimpan pada suhu bilik (jangan simpan dalam peti sejuk) jika anda mengunakannya pada suhu bilik. Elakkan dari terkena air atau mengores permukaan yang bercorak (kesat) kerana corak akan hilang atau rosak (smeared). Jika anda ingin mencubanya bolehlah beli transfer sheet dari kedai yang menjual bahan-bahan kuih atau dari onlineshop saya..link: transfer sheet

0 comments: