Friday, April 20, 2012

Olive Rosemary Praline

Resipi kali ini adalah resipi praline yang saya buat khas untuk orang dewasa..itu yang saya bagitahu Ammar kerana saya pasti kanak-kanak lain pun tak suka...rasanya pahit, manis, lemak masin dan berherba. Resipi coklat kali ini mengunakan jeruk buah zaitun, honey roasted almond dan juga rosemary (herba yang biasa digunakan dalam masakan mediterranean). Gabungan buah zaitun dan rosemary memang tidak asing lagi dalam savory dish, jadi apa salah kalau kita gabungkan dalam coklat. Pada masyarakat Malaysia mungkin tidak biasa, tapi kalau artisan coklat kat luar negara ini tidak asing lagi..contoh Alphabet of Flavours oleh Chef Joel Durand. Kebanyakan flavours yang digunakan adalah buah-buahan, kekacang, herba dan manisan yang terdapat di sekitar Provence.




Jadi resipi kali ini adalah mengabungkan rasa (ilham) coklat alphabet "P - provence almonds praline and black olives from Les Baux Valley" dan R- black chocolate and Provence fresh rosemary". Alphabet of Flavours tersebut rasanya very intense memang boleh rasa rosemary dan jeruk buah zaitun (terlebih masin..suami saya tak suka, tapi bagi saya an interesting taste!). Untuk mengurangkan rasa masin jeruk buah zaitun dan juga kandungan air, apa yang saya lalukan sebelum membuah coklat adalah merendam jeruk buah zaitun yang telah ditos air garamnya ke dalam minyak zaitun untuk beberapa hari sebelum digunakan.

Jeruk zaitun hijau dan hitam yang direndam dalam air garam. Boleh di beli kat pasaraya




Rosemary di Provence


Rosemary yang saya tanam di rumah (anda boleh beli kat Cold storage atau nursery kat sungai Buloh).

Resipi

50 gm honey roasted almond
30 gm jeruk buah zaitun hitam (black pitted olive)
6 helai daun rosemary segar
180 gm dark choc couverture (saya guna Valrhona Alpaco)

Cara:

1) Kisar almond sehingga keluar minyak. Kemudian kisar sekejap jeruk zaitun dan rosemary
2) Tambahkan bahan tadi kepada dark coklat couverture yang sudah di"temper".
3) Paip seperti gambar dibawah (ala coklat hersey kisses) atau and boleh keraskan as a slab dan potong ikut bentuk yang anda suka.
4) Untuk tahan lebih lama, enrobe dengan coklat ..



...kerana hanya untuk makan sendiri, saya tak enrobe pun, tapi perlu disimpan dalam peti sejuk kerana mudah lembik!




Selamat mencuba!

0 comments: