Thursday, January 12, 2012

Moist and Nutty Brownies

..dah lama tak berposting..bukan apa sibuk menguruskan anak-anak mula bersekolah dan early of the year home management (maklumlah kita yang full time home-manager ni pun kena buat yearly budget, family calender etc..). Kelas coklat baru saja mula semula setelah lama bercuti..jadi pada sesiapa yang masih belum belajar buat coklat marilah join my class...

Hari ni saya nak berkongsi resipi brownies yang mudah tapi very chocolaty yang diadaptasikan dari buku Chocolate Desserts by Pierre Herme. Being a French Chef sudah tentu pilihan brand coklat yang digunakan adalah Valrhona. Seperti yang pernah saya beritahu dahulu , chocolate Valrhona ini mahal (http://www.homechoc.com/2010/08/truffle-kurma-bersalut-pistachio.html) jadi saya hanya mengunakannya untuk recipe yang betul-betul saya rasa worth using it. Recipe brownies dalam buku ni mengunakan Single Origin Valrhona Caraibe, 66% cocoa content (source cocoa bean: Caribbean) dan kekacang yang dia recommend adalah pecan atau walnut.


Gambar brownies dalam buku ni memang cukup menyelerakan!


Tapi recipe brownies yang saya buat, saya gantikan Valrhona Caraibe dengan Valrhona Alpaco 66% cocoa content (source: Ecuador) kerana saya suka rasa Alpaco yang ada floral notes (Jasmine/orange) . Kacang yang saya guna ialah hazelnut sebab itu aja stock kacang yang ada kat rumah masa buat bownies ni.



Recipe Moist and Nutty Brownies (Adapted from Chocolate Desserts by Pierre Herme)

145 gm Valrhona Alpaco (kalau tak ada boleh guna strong dark chocolate)
260 gm mentega
4 biji telur bersaiz besar yang dipukul sedikit (lightly beaten)
250 gm gula
140 gm tepung
145 gm hazelnut yang dipanggang dan cincang kasar

Cara:
  1. Panaskan ketuhar/oven pada suhu 180°C. Kemudian, sediakan acuan 9"x12" (recomended..saya gunakan acuan 9"x9"..jadi brownies saya lebih tebal dan perlu dibiarkan dalam oven lama sedikit) dengan menyapukan sedikit mentega dan dialas bahagian bawahnya dengan parchment paper.
  2. Cairkan Valrhona Alpaco (atau strong dark chocolate) secara double boil atau microwave dan suhu coklat itu ~45°C semasa dicampurkan dengan bahan-bahan yang lain nanti.
  3. Lembutkan mentega dengan dipukul secara pelahan mengunakan spatula atau senduk kayu sehingga berkrim (pastikan tidak dipukul dengan kuat supaya tidak naik macam buat kek!). Kemudian tambahkan coklat cair tadi dan diikuti dengan telur, gula, tepung dan kekacang. Kacau saja sehingga sebati.
  4. Masukkan bancuhan brownies dalam acuan yang telah disediakan dan masak selama 20 min hingga bahagian atas brownies kelihatan kering (seperti gambar dib awah) tapi jika dicucuk ada kesan coklat yang masih cair. Kerana saya guna acauan yang lebih kecil jadi browniesnya adalah lebih tebal jadi saya tambahkan masak memasak brownies tersebut dengan membiarkan ia di dalam oven yang masih panas tapi sudah di tutup letriknya selama 10 min lagi.


Brownies yang sudah dimasak...anak-anak dah ready untuk menikmatinya!



Yummy-yummy! Brownies ini simple saja tapi rasa coklatnya cukup menyerlah dan ia tidak terlalu manis ..simple but delicious!



Gambar coklat kat bawah brownies tu ialah Olive Choc..insya allah resipinya akan datang....rajin-rajinlah singgah keblog ni...


Selamat mencuba...

.

4 comments:

Boleh tahu kat mana nak dapatkan Valrhona?

Boleh tahu kat mana nak dapatkan Valrhona?

Valrhona chocolates boleh dibeli dari pengedarnya..Classic Fine Foods Sdn di Puchong