Friday, January 27, 2012

Huile D'Olive Chocolat

Alhamdulilah hari ini berkesempatan untuk berkongi satu lagi resipi yang telah saya janjikan..Huile D'Olive Chocolate (Olive oil Chocolate atau chocolate minyak zaitun). Tidak perlu diberitahu lagi, insya allah semua tahu kebaikan minyak zaitun (yang juga disebut di dalam al-Quran). As such kenapa tidak kita gunakan minyak zaitun dalam membuat makan kegemaran seperti coklat!

Gambar di bawah ni adalah barisan pohon-pohon zaitun yang terdapat di halaman rumah mertua saya di Maussane Les Alpilles. Di kampung ni di mana-mana saja kita boleh jumpa pohon-pohon zaitun yang baru di tanam atau yang telah berusia 100+ tahun. Buah zaitun tidak boleh dimakan terus setelah dipetik kerana ia pahit..hanya boleh dimakan perahan minyaknya atau setelah dijeruk. Di Maussane, sesiapa yang mempunyai pohon zaitun boleh mendapatkan minyaknya dengan memproses buah zaitun tersebut di kilang berdekatan. Mertua saya menghantar buah zaitun mereka ke Mas Des Barres mill yang dekat dengan rumah meraka. Mas des Barres ini adalah "family owned mill" yang memproses 5 jenis buah zaitun - Salonenque, Aglandau, Grossane, Verdale and Picholine dari sekitar Les Baux Valley. Gabungan 5 jenis ini dapat menghasilkan "extra virgin" minyak zaitun yang berkualiti tinggi serta mempunyai rasa yang cukup unik - exquisite and delightful fragrance of artichoke, green grass, green apple or hazelnut (Saya cukup suka rasa kelat minyak in dan ke haruman baunya). Kami bernasib baik kerana setiap tahun kami dapat stock minyak ini..alhamdulilah!


Ini pula gambar Ammar bersama pohon zaitun yang saya tanam di rumah. Pohon zaitun ni tak memerlukan banyak air, jadi terpaksalah tanam kat pasu supaya tidak kena hujan yang banyak. Suka-suka aje tanam untuk mengingatkan anak-anak kebun zaitun di Maussane.



Jadi untuk resipi ini gunakan a good quality extra virgin olive oil yang juga mempunyai rasa yang anda gemar. Jika ia tidak ada bau atau rasa yang unik anda masih dapat khasiat minyak zaitun...


Resipi (untuk ~40 biji coklat using standard Choc praline mold)

60 gm whipping cream or creamer sejat
150 gm white chocolate (compound or couverture)
80 gm Extra virgin Mas der Barres olive oil
250 gm dark choc couverture untuk kelongsong choc (best 60% and above..untuk ini saya guna Valrhona Alpaco)

1) Panaskan cream secara double boil kemudian tambahkan white chocolate.
2) Setelah sebati tambahkan minya zaitun sedikit demi sedikit dan kacau sehingga sebati
3) Sejukkan sekejap di dalam peti sejuk sebelum isi ke dalam kelosong coklat (shell) yang telah dibuat untuk mengelakkan minyak zaitun dari terpisah dari ganache tersebut.
4) Buat kelonsong coklat, isi ganache dan kemudian tutup.




Lepas tu boleh menikmatinya!



Selamat mencuba!

0 comments: