Friday, November 19, 2010

Banana Poppy Seed Mini Muffin

Minggu lepas tengok video Jamie Oliver buat Banana and Poppy seed cakes... nampak sedap saja. Alhamdulilah masa tu saya pula ada banyak pisang yang dah ranum di belakang rumah..apa lagi cubalah resipi baru..resipi yang saya cuba adalah Banana Poppy seed muffin yang saya olah ala-ala resipi Jamie Oliver..saya tak buat cake sebab saya lebih suka muffin.





Bahan-bahan

170 gm gula perang
170 gm minyak masak (saya campur sedikit minyak Caratino sebagai warna )
340 tepung serbaguna
250 gm pisang yang telah dilenyek
150 gm plain yogurt
4 biji telur
1 tbp poppy seed
2 tsp baking powder
1/2 tsp bikabonate soda
1/2 tsp MEC3 french vanilla
secubit garam


Caranya

1) Gabungkan kesemua bahan-bahan kering - tepung, gula perang, baking powder, bikabonate soda, poppy seed dan garam
2) Masukkan telur ke dalam bahan-bahan kering, dan kemudian tambahkan yogurt. Bila dah sebati, bubuh pisang dan vanilla.
3) Akhir sekali tambahkan minyak kedalam adunan tersebut, kacau hingga sebati dan bubuh ke dalam acuan muffin
4) Acuan muffin yang saya guna adalah saiz 8, jadi hanya memerlukan masa 20 min saja untuk masak pada suhu 170°C




Selamat mencuba..

0 comments: