Friday, September 21, 2012

Coklat Luar

Jenis-jenis coklat commercial yang terdapat di sesebuah negara kebiasaannya mengikut citarasa penduduk tempatan. Brand yang biasa didapati di sini mungkin ada di negara lain tetapi dalam bentuk atau perisa yang berlainan...sebab tulah seronok kalau dapat coklat luar (lain dari yang kita biasa makan).  Raya lepas kami dapat dua jenis coklat...Aerated White chocolate dari Russia dan Matcha flavour Kit Kat dari Jepun.   







stock photo : White brown and black aerated chocolate closeup view background
Gambar Hiasan

Aerated coklat tu rupanya seperti gambar hiasan ini..berlubang-lubang macam kena makan semut (itu comment anak saya..geli tenggoknya tapi sedap!) Aerated coklat ni lebih cepat mencair dalam mulut dan sesuai untuk coklat solid (taklah keras sangat untuk digigit!).  Agak-agaknya boleh tak kita buat coklat aerated ni di rumah..jawabnya boleh jika kita ada "Gas-charged cream whipper canister".  Teknik dan resipi anda boleh dapat kat internet atau dari buku Chocolates & Confections by Peter Greweling.
Coklat Kit Kat adalah coklat kegemaran masyarakat Jepun.  Bermacam-macam flavour Kit Kat boleh didapati kat Jepun dari yang biasa sepeti di Malaysia hingga yang luar biasa (soy sauce, wasabi, Miso etc)...goggle ajelah kat internet boleh tengok gambar-gambar coklatnya!

Matcha atau green tea kit kat ni rasanya tidak manis sangat walaupun mengunakan coklat putih.  Rasa teh hijau itu pada coklat dan juga wafernya...sedap! Mungkin kalau nak buat di rumah boleh enrobe mengunakan coklat putih yang ditambah green tea (berapa banyak...up to your taste).  Wafer green tea  rasanya tak pernah jumpa kat Malaysia tapi mungkin boleh guna vanilla flavour.


Ini pula HomeChoc exclusive chocolate..tiada di pasaran!...Roselle Strawberry Wafer....



.

0 comments: