Tuesday, June 29, 2010

Jalan-jalan tengok coklat

Cuti sekolah yang lepas kami balik kampung ke Maussane. Sampai kat Schipol airport sempat tengok kedai dan cafe yang menjual coklat.



Coklat-coklat dari Belanda ni packagingnya melambangkan masyarakat sana - bunga tulip, kasut kayu, lukisan Van Gogh etc.


Jumpa juga salah satu coklat homemade dari Australia dengan berbagai-bagai perisa..boleh tahan mahal juga, maklumlah label HOMEMADE..



Yang ini pula ialah gourmet coklat Peranchis..coklat Valrhona..saya memang dah lama nak mencuba rasa sebab banyak chef-cehf terkenal memuji keenakkan rasa coklat ini. Kami ada membeli beberapa jenis coklat Valrhona..insya allah next time saya tulis review coklat ni..



Ini gambar anak saya Anas di Cafe Chocolat..coklat di Cafe ini mereka guna brand Callebaut macam yang kita boleh dapat di Malaysia...coklat yang berlonggok-longgok belakang anak saya tu MalChoc (sugar free chocolates sesuai untuk orang yang ada penyakit kencing manis...yes it is available in Malaysia).


Ini contoh praline yang dijual kat Cafe Chocolat...besar-besar (~>50 gm each), strawberry dip dia pun giant size...anggaran harga ialah RM 11 perpiece

Ini pula pastry...cantik & agaknya sedap ??


Ini pula kedai artisan yang menjual berbagai jenis homemade roti, pastry dan coklat di Maussane. MAussane ni cuma kampung kecil saja..kedai kat sini kecil-kecil saja..tak ada kedai besar-besar.


Ini homemade coklat mereka yang dibungkus secara sempoi saja...tapi tengoklah harga dia sebungkus kecil ialah ~RM 25



Ini pula coklat Tikus .....



...strawberry pastry..


Ini pula contoh-contoh coklat kotak.....



coklat kotak love pula...



Di samping dijual di kedai-kedai manisan juga dijual di pasar-pasar tani disana..yang putih-putih tu homemade nougat..boleh dibeli secara timbangan, kat sana sejuk & berkelembapan rendah sebab tu boleh jual terdedah saja..kalau kat Malaysia, dah lama melembik..he..he..



Ini bukan coklat..tapi homemade Italian pasta yang dijual di Pasar tani.....akhir sekali gambar bunga zaitun yang sedang berkembang, yang hujau kecil tulah buah zaitun....



.

1 comments:

Bestnye....i would go completely bonkers if i were there....tak tahan betul tgk nougat tuh....