Monday, March 1, 2010

Kenapa coklat berpeluh??

Ini adalah salah satu soalaan yang kerap ditanya..Jawapannya adalah obvious, coklat tersebut berpeluh kerana kepanasan; macam kita bila kepanasan kita berpeluh..



Walaubagaimanapun untuk coklat keadaan ini berlaku kerana proses kondensasi, dimana coklat yang mulanya berada di tempat yang sejuk (eg dalam petisejuk) di pindahkan ketempat yang panas (~30°C) dan berkelembapan tinggi (RH>70%) seperti suhu bilik kat Malaysia ni, dan ia menyejukkan wap air di sekitarnya hingga wap air tersebut bertukar menjadi cecair. Sebenarnya keadaan ini tidak hanya berlaku pada coklat tapi apa-apa saja barang yang dipindahkan dari tempat yang sejuk ke tempat yang panas/kelembapan tinggi..lagi besar jurang perbezaan suhu lagi teruk situasi ini..(Mungkin anda tidak perasaan atau tidak kesah kerana sebelum ini ia tidak mempegaruhi barangan anda), seperti contoh botol vanilla paste dibawah ini. Ada juga yang bertanya, kenapa situasi ini tidak terjadi pada kek atau roti..jawapannya ia juga terjadi, tapi cecair yang terbentuk akan diserap oleh kek atau permukaan yang boleh serap air itu..sebab tu kita tidak nampak kek/roti itu berpeluh... Jadi barang yang nampak berpeluh bermakna permukaannya adalah kalis air, jadi cecair yang terbentuk tidak akan diserap...



Soalaan seterusnya apa akibat jika coklat kita berpeluh...jawapannya ialah jika air yang terbentuk itu tidak di hilangkan (eg diresap mengunakan kitchen roll), lama kelamaan gula dalam coklat akan larut di permukaan coklat dan bila air itu tersejat (evaporate), gula yang di permukaan itu akan membentuk crystal yang akan menyebabkan permukaan coklat itu kesat..keadaan ini dipanggil sugar bloom..seperti contoh gambar dibawah. Adakah coklat ini selamat dimakan..sudah tentu, cuma tidak cantik saje..(jika coklat ini dibiarkan pada suhu bilik, rupa keputihan itu akan hilang tapi bila disimpan balik di dalam peti sejuk atau bilik berhawa dingin ia akan timbul semula.



Persoalaan seterusnya..bagaimana kita boleh elakkan atau boleh kurangkan tahap perpeluhan ini kerana situasi di Malaysia ni suhu bilik adalah tinggi dan kelembapan udara juga tinggi. Lihat gambar dibawah..kedua-dua bear ni disimpan di dalam peti sejuk sebelum dikeluarkan ke suhu bilik untuk dinikmati..yang satu berpeluh dan yang lagi satu elok saje...



Apa yang berlaku adalah...pada coklat bear yang berpeluh, coklat tersebut bila dikeluarkan dari peti sejuk telah dibiarkan terdedah, jadi wap air disekitarnya akan bertukar menjadi cecair dengan cepat kerana coklat itu sejuk. Pada bear yang tidak berpeluh itu bila ia dikeluarkan dari peti sejuk ia adalah didalam bekas yang tertutup..dan bekasnya tidak dibuka terus sebaliknya bekasnya yang dibiarkan berpeluh sebentar, bila dianggarkan suhu bearnya telah hampir kesuhu bilik, barulah tutup bekas bear dibuka, jadi bila bear tu terdedah ia kurang mengalami masalah berpeluh (walaubagaimanapun dalam keadaan Malaysia, situasi ini hanya boleh dikurangkan tetapi tidak boleh dielakkan 100%)..Situasi ini juga boleh dikurangkan dengan menyimpan coklat ditempat yang dingin (eg bilik yg berhawa dingin).

TIP..jika anda menyimpan coklat didalam peti sejuk adalah berguna jika anda bahagikannya mengikut kadar yang akan dimakan setiap kali (jadi cuma keluarkan portion yang hendak dimakan saje)..kerana jika anda kerap biarkan coklat dalam kuantiti yang banyak (eg disimpan dalam bekas yang besar) keluar masuk peti sejuk ke bilik yang panas/berkelembapan tinggi, masalah kondensisi ini akan terus berlanjutan..

Saya harap penjelasan ini dapat menolong anda menjaga kualiti coklat yang dibuat supaya sentiasa comel dan menarik...


0 comments: